Beata Dudová fotója a Pexels oldaláról

Eltűnhetnek az idegesítő és félrevezető mobiljáték reklámok

Ha tetszett, oszd meg ismerőseiddel!

Valószínűleg nincs olyan mobiltelefon-, és közösségi média felhasználó, aki ne találkozott volna a baloldalon látható hirdetésekkel.

Ezek legtöbbször logikai feladványokat jelenítenek meg, vagy olyan üzenetekkel kerülnek megjelenítésre, mint például “Csak az emberek 5%-a képes megoldani ezt a feladványt!”. Ez még nem is lenne gond, ha valóban igaz lenne, de ahogy a fenti kép jobb oldali részén látható, maga a játékmenet abszolút nem a hirdetésben megjelenítettetekről szól.

Nem csak számomra, sokak számára érthetetlen volt, hogy ilyen teljesen egyértelműen félrevezető és fals hirdetések, hogy futhatnak a különböző hirdetési platformokon.

Úgy látszik, hogy az Advertising Standard Authority (ASA) szervezet most lecsapott az egyik ilyen hirdetőre, legalábbis a Gamasutra értesülései szerint. Az ASA a fenti képen látható Gardenscapes illetve Homescapes fejlesztőit, a Playrix-et egyszerűen eltiltotta a reklámozástól, vagyis a továbbiakban nem hirdethetik a játékukat.

A Playrix csak egy a sok közül, a Youtube-n egész gyűjtemények vannak fent arról, hogy egy mobiljátékot hogyan reklámoznak és milyen a valódi játékmenete. Viszont remélhetőleg a jövőben precedens értékű lesz az ASA büntetése

Mit tudunk tenni?

  • Ha Facebook-on jön szembe egy ilyen hirdetés jelenthetjük azt. Ha elég sokan jelentik, akkor előbb-utóbb eltűnik a hirdetés.
  • Lepontozhatjuk az alkalmazás áruházban.

Ha pedig szeretnénk tényleg a hirdetésben megjelenített játékkal játszani, akkor már arra is van lehetőség. Egy leleményes programozó megalkotta a játékot, a címe Hero Rescue.

Írtam a GVH-nak, hogy ilyen esetben fordulhatunk-e hozzájuk panasszal. Amint kapok választ, frissítem a bejegyzést.

UPDATE (2020. október 26): Választ kaptam a GVH-tól

A 2020. október 16-án kelt, elektronikusan érkezett megkeresését a Gazdasági
Versenyhivatal kézhez vette. A beadványában arról érdeklődik, hogy amennyiben egy
mobiljáték reklámja nem a valós játékmenetet mutatja be, van-e lehetősége a Gazdasági
Versenyhivatalnál panaszt előterjeszteni.
Beadványával kapcsolatosan az alábbiakról tájékoztatom.
Ha egy vállalkozás „önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok
érdekében eljáró természetes személy” (fogyasztó) számára nyújtja szolgáltatását/termékét és
azt esetlegesen nem a valóságnak megfelelően ismerteti, úgy a hatályos joggyakorlat alapján
az a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi
XLVII. törvény (Fttv.) alapján vizsgálandó.
Az Fttv.-ben foglaltak megsértését veti fel, amennyiben a kereskedelmi gyakorlat
alkalmas arra, hogy a fogyasztót megtévessze, és ezáltal olyan ügyleti döntés meghozatalára
késztesse, amit egyébként nem hozott volna meg vagy arra alkalmas.
Felhívom azonban a figyelmét, hogy annak megítélése, hogy a kereskedelmi
gyakorlat megsértette-e az Fttv.-ben foglaltakat, minden esetben az adott eset összes
körülményének figyelembe vételével történik.
Az esetlegesen megtévesztő tájékoztatási gyakorlat kivizsgálására az Fttv. 10. § (1)
bekezdése jelöli ki az eljáró hatóságot. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának
megsértése miatt – a (2) és a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a fogyasztóvédelmi hatóság
jár el 1 . A (3) bekezdés alapján a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése
miatt a Gazdasági Versenyhivatal jár el, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny
érdemi befolyásolására alkalmas.
A tekintetben, hogy egy kereskedelmi gyakorlat mikor alkalmas a verseny érdemi
befolyásolására az Fttv. 11. §-a nyújt iránymutatást 2 .


Ha tetszett, oszd meg ismerőseiddel!