A “Just Walk Out”-nak (Csak Sétálj Ki) lehetővé kellett volna tennie, hogy a vásárlók kivigyék a boltból, amit akarnak, és mindenféle pénztári folyamatot kihagyva távozzanak.
Az Amazon felhagy a pénztár nélküli “Just Walk Out” technológia használatával “Amazon Go” kisboltokban. Az új üzletek számítógépes megfigyelés nélkül épülnek, a meglévő üzletek “többségéből” pedig eltávolítják a technológiát. A kezdeti időkben az Amazon ambíciói között szerepelt a Just Walk Out eladása egy másik láncnak, de a probléma az volt, hogy a technológia sosem működött igazán. Az Amazon kizárólag mesterséges intelligenciával működő videómegfigyeléssel akarta nyomon követni, hogy mit vittek magukkal a vásárlók. A rendszer egy telefonos beolvasást kért az ajtónál, a vásárlóknak pedig később az Amazon-fiókjukon keresztül számláztak volna.
Amikor a technológiát 2016-ban bejelentették, az Amazon reklámja így szólt: “Mi lenne, ha a legfejlettebb gépi tanulást, számítógépes látást és mesterséges intelligenciát beleszőnénk a boltok szövetébe, hogy soha ne kelljen sorban állni?” Kialakítottak egy boltot több mint 100 kamerával és fixen elhelyezett árucikk-helyekkel, mindent úgy terveztek meg, hogy megfeleljen egy MI-alapú számítógépes látáson alapuló pénztárgép igényeinek. Azonban az Amazon még hat évvel az első bejelentés után is számtalan technikai problémával küzdött.
2023 májusában kiderült, hogy több mint 1000 ember dolgozott Indiában, akiknek a tranzakciók kézi felülvizsgálata és a videókból származó képek címkézése volt a feladata, hogy betanítsák a Just Walk Out gépi tanulási modelljét. A képzés minden MI-projekt része, de úgy tűnik, hogy az Amazon nem sok előrelépést ért el, még azután sem, hogy évekig dolgozott a projekten. “2022 közepén 1000 eladásnál körülbelül 700 emberi felülvizsgálatra volt szükség. Ez messze meghaladta azt a belső célt, hogy a felülvizsgálatok számát 1000 eladásra vetítve 20 és 50 közé csökkentsék” – áll egy belső jelentésben.
Az Amazon csapata többször is módosította a célokat az emberi beavatkozás csökkentésére, és “az emberekre való támaszkodás részben megmagyarázza, hogy miért tarthat órákig, amíg a vásárlók megkapják a nyugtát”. A Just Walk Out technológiát 20 Amazon Go üzletben, 40 Amazon Fresh élelmiszerboltban és két Whole Foods üzletben vetették be. Még néhány harmadik fél által üzemeltetett üzletet is bevontak, köztük “30, más cégek által üzemeltetett üzletet amerikai sportstadionokban, 12 repülőtéren és egy egyetemen a virginiai Arlingtonban” – áll a jelentésben.
Az Amazon átáll egy ésszerűbb pénztár nélküli formátumra: képernyővel és szkennerrel ellátott bevásárlókocsikat vesznek. A vásárlók feladata az árucikkek beolvasása, és “Amazon Dash Cart” képernyőjén azonnal láthatják a vásárlásaik összegét. A kosárszkennerek azt is jelentik, hogy az Amazonnak többé nincs szüksége egy kis seregnyi bolti alkalmazottra, akik folyamatosan rendet raknak a polcokon, hogy a kamerás-vizuális rendszer működhessen.
Amellett, hogy az Amazon újra feltalálta az outsourcing spórolást, kritikák érték azt a gyakorlatát is, amely érzékeny adatok egész tömegét gyűjti össze a vásárlók üzleten belüli viselkedéséről. Tavaly a Surveillance Technology Oversight Project nevű fogyasztóvédelmi csoport például már egy bírósági keresetet is benyújtott az Amazon ellen, amelyben azzal vádolta a céget, hogy ügyfeleinek adatait azok tájékoztatása nélkül, haszonszerzés céljából értékesíti a Starbucksnak. Mivel az Amazon agresszív nyomulása eddig nem volt kifizetődő a fizikai élelmiszerboltok területén, ahol a vállalat még mindig nem rúg labdába a Walmart, a Costco vagy a Kroger szupermarket-láncok mellett, a drága megoldások kivezetése a kommentárok alapján egy új amazonos offenzívát vetít előre.