Képzeld el, hogy egy legendás, már-már elveszettnek hitt videojáték egyszer csak visszatér – méghozzá azért, mert a forráskódja évekig egy gyerek régi laptopján lapult. Pontosan ez történt a Dungeon Rampage című népszerű Flash-játékkal, amelynek története nemcsak a nosztalgiára éhes játékosokat, hanem a digitális örökség megőrzéséért küzdő fejlesztőket is lenyűgözte. Ez a meghökkentő fordulat rávilágít arra, mennyire kiszámíthatatlan és izgalmas lehet a videojátékok múltjának feltárása – és hogy néha a legnagyobb kincsek a legváratlanabb helyeken rejtőznek.
Mi az a Dungeon Rampage?

A Dungeon Rampage egy 2012-ben megjelent, rendkívül népszerű, online kooperatív hack ’n’ slash RPG, amely eredetileg Facebookon, majd saját weboldalán és a Kongregate-en is elérhető volt. A játékosok különféle hősök közül választhattak – például Berserker, Ranger, Battle Chef vagy Ghost Samurai –, és akár négyfős csapatokban vághattak neki a véletlenszerűen generált kazamatáknak, hogy szörnyeket győzzenek le, kincseket gyűjtsenek, karakterüket fejlesszék és legendás felszereléseket szerezzenek.
Gyorsan kultikus státuszba került: fénykorában több mint 8 millió regisztrált felhasználóval és 2–2,5 millió havi aktív játékossal büszkélkedhetett. A játék 2017-ben bezárt, de rajongói közössége azóta is aktív maradt, és folyamatosan reménykedett a visszatérésben. Az újraélesztett változat már modern platformokra, például Steamre készül, mikrotranzakciók nélkül, egyszeri vásárlással, továbbfejlesztett irányítással és újragondolt fejlődési rendszerrel.
Az elveszettnek hitt forráskód megtalálása
Egy görög középiskolás, Angelos Mako nagyon elszánt volt a Dungeon Rampage újraélesztésével kapcsolatban. Évekig kutatott, és vette fel a kapcsolatot az egykori fejlesztőkkel. Legnagyobb meglepetésére az egyik egykori fejlesztő lányának laptopján megtalálták az eredeti forráskódot. A jogi bonyodalmak ellenére Mako már korán megkezdte a játék licencelésével kapcsolatos tárgyalásokat, megalapozva ezzel a hivatalos visszatérését. Felismerve, hogy egyedül nem tudja visszahozni a játékot, felkereste a Gamebreaking Studios-t, akik megszerezték a jogokat és partnerségre léptek vele, hogy újra életre keltsék a játékot.
„Amikor Mako felkeresett minket a Dungeon Rampage újjáélesztésére irányuló projektjével, elkápráztatott minket a szenvedélye és elkötelezettsége” – nyilatkozta Taylor Hellam, a Gamebreaking Studios vezérigazgatója. “Egyértelmű volt, hogy egy ilyen elkötelezett közösséggel rendelkező játék megérdemel egy második esélyt. Inspiráló volt vele együtt dolgozni és látni, ahogy a közösség összefog a projekt körül. Csapatunk ugyan technikai szempontból orientált, de mélyen hiszünk az online játékok összekötő erejében. A Dungeon Rampage ennek tökéletes példája.“
Újraéleszteni egy ilyen régi játékot nem kis meló
A Dungeon Rampage újraindítása valódi digitális régészeti munkának bizonyult. Az eredeti játék MMORPG-ként működött, ahol a Flash csak a kliens szerepét töltötte be, miközben a háttérben egy szerveroldali rendszer irányított szinte minden folyamatot. Amikor a fejlesztők hozzájutottak a forráskódhoz, szembesültek azzal, hogy a szerveroldali háttérrendszer elavult C++ és PHP nyelven íródott, így annak modernizálása komoly kihívást jelentett.
„Azóta a háttérrendszert teljesen konténerizált, felhőalapú infrastruktúrára helyeztük át, CI/CD folyamatokkal kiegészítve, így bármikor képesek vagyunk új verziókat kiadni és tesztelni” – mondta Hellam a Game Developernek. – „A Flash-alapú kliens is több frissítésen esett át, hogy zökkenőmentesen működjön. Emellett a Steam integrációja is jelentős munkát igényelt.”
Eltűnő világok: miért fontos a Flash játékok megmentése?
A régi Flash játékok megmentése az utóbbi években egyre fontosabbá vált, miután 2020 végén hivatalosan is megszűnt az Adobe Flash Player támogatása, és a legtöbb böngésző letiltotta a Flash tartalmak futtatását. Ezek a játékok egy egész generáció számára jelentettek meghatározó élményt, de technológiai elavulásuk miatt könnyen elveszhettek volna. Szerencsére több közösségi és nonprofit kezdeményezés is indult a megőrzésükre: ilyen például a Flashpoint projekt, amely célul tűzte ki, hogy egy központi gyűjteménybe archiválja és elérhetővé tegye a klasszikus Flash játékokat, vagy az Internet Archive, amely Ruffle emulátor segítségével teszi ismét játszhatóvá ezeket az alkotásokat HTML5 környezetben. Emellett sok fejlesztő igyekszik átdolgozni régi játékait modern technológiákra, hogy azok továbbra is elérhetők legyenek a mai eszközökön. Ezek a törekvések nemcsak a nosztalgiázni vágyó játékosoknak fontosak, hanem a digitális kultúra megőrzése szempontjából is kiemelkedő jelentőségűek.