2022, 2023 és 2024 után idén is összegyűjtöttem az aktuális CES (Consumer Electric Show) legfurább, legbizarabb vagy legérdekesebb kütyüjeit. Az idei kiállítást január 9 és 11 között rendezték meg, természetesen rengeteg gyártó volt jelen, és mutatták be jövőbemutató vagy legalábbis annak szánt termékeiket. Idén is belemerültem az Internetbe és összeszedtem azokat az eszközöket, amelyek valamiért kilógtak a sorból. Idén azért a tavalyi és a két évvel ezelőtti helyzethez képest sokkal nehezebb dolgom volt. Jól látható, hogy a techcégek inkább a különböző AI-megoldásokkal voltak elfoglalva, és a tech kütyükre csak kevés figyelem fordult.
Kirin

Ha te is sósabban szereted az ételeidet, de aggódsz az egészségügyi hatások miatt, akkor a Kirin nevű cég, 127 dolláros kanala megoldást jelenthet számodra. A termék ugyanis négy fokozatban állítható apró elektromos impulzusokkal operál, így anélkül élvezhetjük a sósabb ízeket, hogy ténylegesen több sót fogyasztanánk.
A CES-en többen kipróbálták a standnál, és állításuk szerint valóban érezhetően kicsit sósabbnak tűnt az elfogyasztott miso leves. Az egyetlen probléma, hogy az eszköz jelenleg csak Japánban kapható, ami nem meglepő. Bár a magas sófogyasztás világszinten probléma, Japánban a WHO ajánlásának (5 g/nap) kétszeresét fogyasztják az emberek. Igaz, nálunk a magyaroknál ez az érték 14.3g/nap, és elnézve a WHO listáját Kínában és Közép-Kelet-Európában biztosan lenne keresnivalója egy ilyen kanálnak.
Nékojita Fufu

Egy japán cég mutatta be apró, csészére szerelhető kis robotját, ami mindössze annyit tud, hogy helyettünk fújkálja a forró ételt vagy italt. A cég elárulta, hogy az ötlet akkor született meg, mikor az egyik team leadjük, a gyereke számára próbálta hűteni a forró bébiételt, ám nem bírta szuflával és hamar szédülni kezdett illetve kiszáradt a szája.
Mentségükre szóljon, hogy se AI-t nem tettek be, de még a telefonnal sem lehet összekapcsolni, így tényleg csak egy egyszerű, cuki ventillátorról van szó.
Keurig Spicerr
Ez azonban nem mondható el a Keurig nevű cégről, akik úgy gondolták, hogy az LLM-ek berobbanásával egyidőben érdemes lehet újragondolni az olyan alapvetően már kidolgozott és jól működő használati tárgyakat, mint egy egyszerű fűszertartót. Merthogy, a Keurig fűszertartójába fűszerpatronokat helyezhetünk el, és majd az AI a recept alapján megmondja, hogy mennyi fűszert kell beletenni az adott ételbe. Szerencsére tettek egy szabad programot, amikor is mi dönthetjük el az ízlésünknek megfelelően, hogy mennyi bazsalikomot szeretnénk a bolognainkba tenni.
A termék ára egyelőre ismeretlen és jelenleg csak feliratkozni lehet az érdeklődők listájára, de elnézve, hogy receptkönyveket is árulnak a termékhez, simán el tudnék képzelni egy havi/éves feliratkozós üzleti modellt mondjuk 20-30 dollárért.
Birdfy

A különböző, AI-al megtámogatott madáretetőknek és madárlesőknek már úgymond hagyománya van a CES-en, most a Birdfy cég döntött úgy, hogy beszáll a madárkütyü bizniszbe. Ők ugyanis olyan madárfürdetőt hoztak létre, amely érzékeli, ha egy madár éppen a fürdetőben tartózkodik, erről videófelvételt is készít, akár 2K-ban is. Előfizetésért cserébe, pedig az AI még be is azonosítja helyettünk a madarat. Állvány nélkül 250 dolláros árcédulával rendelkezik a termék, a külön megvásárolható állvány 50 dollár extra. Természetesen nekik is van okos madáretetőjük, 420 dolláros árcédulával.
LG AeroCatTower

Az LG-nél gondoltak egyet és összedobták az AeroCatTower nevű kütyüt, ami egy macskafekhely, egy mérleg és egy légtisztító is egyben. Ezzel a cicatulajdonosok többlegyet is üthetnek egy csapásra is. Hiszen a levegőben szálló szőrt így a légtisztító szinte egyből magába tudja szívni, miközben a cicánk éppen a fekhelyén alszik. A beépített mérleg segítségével pedig nyomon követhetjük házikedvencünk súlyának alakulását. Arról nem szól a fáma, hogy a légtisztító mennyire zajos és hogy vajon tesztelték-e valós körülmények között. Ahogy arról sincs információ, hogy mikor tervezik (ha tervezik egyáltalán) forgalomba hozni, és mennyibe kerülne ez a multifunkciós csoda.
In Case of Death

Néha nem lehet teljesen eldönteni, hogy egy-egy kiállító komolyan gondolja-e, vagy csak trollkodik. Ez a helyzet az In Case of Death nevű termékkel is, ami 1500 dollárért cserébe egy olyan csomagot kínál iPad-ekhez, amely halál esetén még utoljára posztol egyet a közösségi média felületekre, és brickeli a tulajdonunkban lévő iPad-et, törölve róla minden információt. A digitális korban bekövetkezett halál kérdése egyre gyakrabban kerül reflektorfénybe, és egyre több cég is kínál valamilyen megoldást a problémára. Ezért nem lenne meglepő, ha az In Case of Death is hasonlóan járna el. A trollkodás elméletét viszont erősíti az erős árcédula, illetve az, hogy csak iPad tulajdonosok számára teszik elérhetővé a terméket/szolgáltatást.
RoboRock

A RoboRock robotporszívókat gyártó cég a CES-en mutatta be a Saros Z70 nevű modelljét, aminek érdekessége, hogy a porszívóba épített robotkar segítségével arrébb tudja tenni az utjába került, földre dobott zoknikat és egyéb ruhákat. De nem ám egyszerűen csak félrelöki, hogy majd a következő körnél megint máshová pakolja, nem. A porszívó van annyira okos, hogy a kijelölt ruhagyűjtőbe vigye a földön talált ruhadarabokat. Mondjuk az nagyon jó kérdés, hogy erre a porszívó gazdája miért nem képes.